بلاگ

تی دی اس آب (TDS) چیست؟

تی دی اس آب (TDS) چیست؟

تی دی اس آب (TDS) چیست؟ و میزان TDS استاندارد آب

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد، که تی دی اس آب (TDS) چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم، که آب خوب و سالم جهت آشامیدن دارای شاخص‌های زیادی از جمله PH، سختی آب، طعم، بو، عدم آلودگی میکروبی، میزان یون خوب و بد و… می‌باشد. میزان TDS آب یکی از شاخص‌ها و فاکتورهای اصلی و استاندارد آب آشامیدنی است، که مقدار املاح (مواد معدنی و آلی) موجود در آب را بیان می‌کند. میزان تی‌دی‌اس در آب مقطر صفر است. آب مقطر با آب معمولی تفاوت دارد، میزان تی دی اس یکی از تفاوت های آب مقطر با آب معمولی است. هر چه عدد تی دی اس بیشتر باشد، میزان سختی کل آب یا غلظت مواد جامد معلق در آب نیز بالاتر خواهد رفت.

TDS مخفف واژه انگلیسی “Total Dissolved Solids” به معنای ” کل مواد جامد حل شده” است. یعنی مقدار مواد معدنی حل شده در آب و یکی از مهمترین عوامل در طعم دادن به آب است. میزان املاح، ذرات و یون‌های موجود در آب را نشان می‌دهد. مواد معدنی، نمک، فلزات، کاتیون و آنیون‌ها از جمله ذرات موجود در آب هستند، که برای حفظ سلامتی بدن باید به میزان معینی در آب آشامیدنی وجود داشته باشند. اما در صورتی که وجود این املاح از حد مجاز بیشتر شود لاجرم نیاز است، که میزانی از آن حذف شود. این کار معمولا به وسیله انواع دستگاه های تصفیه آب انجام می‌شود. این دستگاه قادر است تا 90% میزان TDS آب را کاهش دهد.

علت افزایش تی دی اس آب

آب حلال خوبی به حساب می‌آید. به راحتی می تواند ناخالصی‌ها را به خود جذب کند. وجود املاح در آب به دلایل طبیعی و غیر طبیعی رخ می‌دهد. آبی که از منابع طبیعی به دست می‌آید و زمانی که از سنگ‌های معدنی عبور می‌کند، بخشی از مواد معدنی را در خود حل کرده و دارای میزان زیادی املاح می‌شود. برخی از املاحی که از این طریق وارد آب آشامیدنی می شوند، عبارتند از کلسیم، سدیم، بی کربنات، نیترات، مواد شیمیایی و گازهای آلی.

افزایش تی دی اس آب به دلیل غیر طبیعی توسط انسان ها صورت می گیرد. با ورود فاضلاب های شهری، لوله‌ها و مواد لوله کشی مورد استفاده برای انتقال آب، فاضلاب‌های صنعتی و روان آب‌های کشاورزی، میزان مواد جامد محلول در آب اعم از نیترات، سولفات و… افزایش می یابد و آب را برای آشامیدن غیر استاندارد می کند.

مواد جامد در آب

از جمله مواد جامد در آب شامل موارد زیر است:

  1. مواد معدنی: مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم
  2. نمک‌ها: نمک ها ممکن است، در اثر فعالیت هایی چون یخ زدایی جاده ها، استفاده از کود و یا نرم کننده در آب و حتی فاضلاب، به آب اضافه شود.
  3. فلزات محلول: فلزات از طریق ضایعات صنعتی، فعالیت‌های انسانی در معادن، مواد سنگی و یا خاک وارد آب شوند.
  4. مواد آلی: در نتیجه تجزیه جلبک ها و مواد گیاهی

روش سنجش تی دی اس آب

روش سنجش تی دی اس آب (TDS) چیست؟ برای سنجش TDS می‌توان از روش های آزمایشگاهی استفاده کرد. چرا که ذرات جامد محلول در آب بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. برای اینکه بدون رفتن به آزمایشگاه میزان این شاخص را بسنجید می‌توانید، از دستگاه‌های پرتابل اندازه گیری TDS یا دستگاه تی دی اس سنج قلمی استفاده کنید.

این دستگاه‌ها در محدوده دمایی خاصی دقت کافی و لازم را دارا می‌باشند، اما ممکن است، عدد مندرج در دستگاه دارای خطا باشد. همین عدد حدودی بسیار راه‌گشا و پراهمیت خواهد بود. برای این کار کافیست دستگاه را درون ظرف آب قرار داده و عدد مندرج در نمایشگر TDS را بخوانید.

چرا TDS معیار تشخیص استاندارد بودن آب است؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد، که چرا تعیین میزان TDS آب مهم است؟ چرا معیاری برای تشخیص استاندارد بودن آب به شمار می‌رود؟ در واقع تی‌دی‌اس آب میزان کلی سختی آب است و مجموع مواد جامد در آب را سنجش می‌کند.

هر چقدر میزان این شاخص بیشتر باشد، باعث تاثیر در طعم، رنگ و بوی آب می شود. در نتیجه برای سلامتی انسان مضر است. بسیاری از افراد این شاخص را به عنوان شاخصی برای تعیین میزان شفافیت آب می‌دانند، نه سنجش سلامتی آن. اما TDS از فاکتورهای مهم در سنجش استاندارد بودن آب آشامیدنی است.

میزان TDS آب‌های مختلف چقدر است؟

استاندارد تی دی اس آب (TDS) چیست؟ TDS عددی است، که میزان املاح مفید و مضر آب را مشخص می‌کند. واحد تست سختی کل آب آشامیدنی PPM یا میلی گرم در لیتر است. یعنی نسبت جرم کل مواد جامد محلول در آب به جرم کل آب. میزان تی دی اس آب‌‌های مختلف بر طبق وجود میزان مواد معدنی و املاح متفاوت است. براساس استاندارد EPA آمریکا محدوده TDS آب آشامیدنی در حدود 50 تا 170 PPM است. بر اساس بیان این مرکز نوشیدن آب با سختی بالاتر از 500 PPM توصیه نمی‌شود و سفارش شده که آب با تی دی اس بالای 2000 PPM به هیچ وجه خورده نشود.

  • TDS آب های شور در حدود 10.000 PPM
  • آب دریا در حدود 40.000 PPM
  • TDS چشمه های کوهستانی در رنج 80 تا 160 PPM می باشد.

در جدول زیر میزان سختی و تی دی اس آب را مشاهده می کنید:

میزان سختی آب

میزان TDS آب

بسیار نرم

بین ( 0 تا 70 )

نرم

بین ( 70 تا 150 )

دارای سختی بسیار کم

بین ( 150 تا 250 )

کمی سخت

بین ( 250 تا 320 )

سخت

بین ( 320 تا 420 )

خیلی سخت

بیشتر از 420

آیا می توان tds آب را کاهش داد؟

مقدار tds آب بسته به منطقه زندگی متفاوت است. باید گفت که تی دی اس به طور کامل حذف نمی شود. اما، چند راه برای کاهش tds آب وجود دارد. در ادامه این ا ها را به شما می گوییم، که شامل: بهترین و ساده ترین روش استفاده از دستگاه تصفیه RO می باشد. دومین راه کاهش تی دی اس پایین آوردن و کاهش سختی آب است و آخرین راه حذف نیترات موجود در آب می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.