کاربرد آب مقطر پزشکی

همانطور که می دانید آب شرب برای آشامیدن بسیار مناسب است. آبی که برای سلامت بدن مناسب باشد، معمولا به صورت کاملا تصفیه شده ارائه می شود و خالص است. اما، آب مقطر پزشکی آب آشامیدنی نیست و مصارف گوناگونی برای استفاده دارد. استفاده از آن در صنعت پزشکی، ساخت مواد غذایی و فعالیت های کارخانه ای بسیار موثر است. در واقع استفاده از آب مقطر پزشکی به صورت غیر مستقیم بر سلامت ما تاثیرگذار است. در ادامه درباره مصارف کاربری آب مقطر صحبت خواهیم کرد.

آب مقطر چیست؟

آبی است که بر اثر فرایند تقطیر، ناخالصی هایش از بین می رود. بنابراین آب با استفاده از دستگاه های خاصی جوشانده و تقطیر می شود. به بیان دیگر درصد ناخالصی های آن به صورت تقطیر گرفته شده است. آب به صورت جداگانه جوشانده می شود و بخاری که از آن به وجود می آید، به ظرف دیگری انتقال پیدا می کند. با جداشدن گاز و ذرات معلق معدنی، آب مقطر به وجود می آید. با توجه به میزان تقطیری که برای این آب در نظر گرفته می شود، معمولا تا حدود 95 درصد دارای خالصی است و هیچ املاح معدنی در آن وجود ندارد. استفاده از آب مقطرپزشکی در زمینه های بسیاری کاربرد خواهد داشت. در حالیکه این آب اصلا برای آشامیدن مناسب نیست.

انواع آب مقطر در زمینه پزشکی

  • آب مقطر تزریقی

حلالی است، که برای مواد تزریقی از آن استفاده می شود.  با نام آب سترون هم معروف شده و برای اینکه بتوان مواد پودری غلیظ را رقیق کرد، می توان آن را به صورت وریدی تزریق کرد. آب مقطر تزریقی بسیار کاربردی است. در صورتی که فرد می خواهد تزریقات مربوطه را توسط آب مقطر پزشکی، تزریق کند، باید دارای مهارت بالایی باشد. در غیر این صورت امکان دارد، بیمار درد زیادی را تحمل کند.

  • آب مقطر کپسول اکسیژن

همانطور که گفته شد، آب مقطر پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این آب برای کپسول اکسیژن یکی از نمونه لوازم در حوزه پزشکی است. کپسول اکسیژن می تواند برای استفاده بسیار کاربردی باشد. چرا که به بیماران کمک می کند، تا راحت تر تنفس داشته باشند. در این کپسول ها آب مقطر وجود دارد. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که آب مقطر درون کپسول اکسیژن دارد این است، باید از هرگونه آلودگی پاک باشد. در صورتی که بیمار اکسیژن را بدون رطوبت تنفس کند، امکان دارد که ریه های او خشک شود. بنابراین می توان با استفاده از آب مقطر پزشکی این مشکل را برطرف ساخت.

  • استفاده پزشکی از آب مقطر

آب مقطر در این زمینه مصارف متعددی دارد. کاربرد آن در تجهیزات پزشکی باعث می شود که آلودگی از بین برود. بنابراین در زمینه های بسیاری می توان از آن استفاده کرد. استفاده از آب مقطر در دستگاه های دیالیز می تواند، به بیماران کلیوی کمک کند. برای اینکه بتوان بسیاری از ابزارآلات پزشکی را از هرگونه آلودگی زدایید، می توان از آب مقطر استفاده کرد. در واقع ماهیت استفاده از آب مقطر در استریل کردن تجهیزات پزشکی است. به همین منظور بسیار دارای کاربری بالایی است.

به علاوه می توان از آن در اتاق اتوکلاو هم استفاده کرد. این اتاق در دندان پزشکی و یا کلینیک ها وجود دارد. بنابراین نیاز است، که محیطی کاملا پاکیزه داشته باشند. استفاده از آب مقطر در دندانپزشکی می تواند به بهبود سریعتر کمک کند. برخی افراد که دارای بیماری هایی هستند، که به تجویز پزشک می توانند از آب مقطر استفاده کنند. همانطور که می دانید، مصارف بالای استفاده از آب مقطر پزشکی بسیار بی شمار است.

  • برای دستگاه دیالیز

همانطور که در بخش بالا گفته شد، استفاده از آب مقطر برای بیماران کلیوی بسیار استفاده می شود. در واقع یکی از مهم ترین کاربردهای استفاده از آب مقطر پزشکی، برای دستگاه های دیالیزی است. استفاده از آب مقطر برای بیماران دیالیزی می تواند، در زمینه پاک کردن خون و گردش آن بسیار کاربردی و موثر باشد. در واقع ادامه فرایند دیالیز به آب مقطر بستگی دارد.

  • اسکراب دست و شستشو جراحات

در بسیاری از سالن های جراحی دیده می شود، که پزشکان نیاز دارند، برای پاکسازی دست و شستشو دست از آب مقطر پزشکی استفاده کنند. استفاده از این آب باعث می شود، که بتوان راحت تر آلودگی ها را از بدن زدود. بسیاری از پزشکال قبل و بعد از ورود و یا خروج از اتاق عمل نیاز دارند، که حتما دست خود را بشویند. استفاده از آب مقطر این نیاز را در آنان برطرف خواهد کرد. همچنین از آن در زمینه آرایشی و بهداشتی هم استفاده می شود. چرا که تاثیر کیفیت بالای آب مقطر بر پوست باعث می شود، که افراد از آن استفاده کنند.

  • استفاده در دستگاه CPAP

در این دستگاه یکی از بهترین روش ها برای مقابله با بسیاری از باکتری ها استفاده از آب مقطرپزشکی می باشد. در واقع دیده می شود، که بسیاری از بیماران در خواب برای تنفس وقفه ای دارند. این وقفه باعث می شود، که بیمار نتواند خواب راحتی داشته باشد. بنابراین نیاز دارد، که از دستگاه CPAP استفاده کند. برای اینکه از این دستگاه استفاده کند، نیازمند استفاده از آب مقطر در دستگاه خواهد بود. این آب می تواند باعث شود، تا بیمار به راحتی تنفس داشته باشد.

  • برای آزمایشگاه

استفاده از آب مقطر پزشکی در آزمایشگاه یک ضرورت محسوب می شود. همانطور که می دانید، برای اینکه بتوان یک آزمایش دقیق داشت، باید محیط آزمایشگاه کاملا سالم و تمیز و بدون مشکل باشد. خلوص آب مقطر آزمایشگاهی بسیار بالا است. بنابراین می تواند آلودگی و ناخالصی ها را از بین ببرد. همچنین، در آزمایشگاه برای ساخت محلول، شست و شوی ابزارآلات آزمایشگاه، ساخت محیط کشت، تهیه معرف ها و محلول ها، استفاده دز باتری سازی و… گستردگی دارد.

  • آب مقطر برای بیمارستان ها و کلینیک ها

در بیمارستان ها و کلینیک ها به منظور پاک سازی محیط به وفور نیاز است. در بسیاری از مواقع پزشک نیاز دارد، برای معاینه حتما دست خود را از انواع آلودگی ها پاک کند و یا زخم بیمار را شست و شو دهد، در این شرایط نیاز است که حتما از آب مقطر استفاده شود.

  • استفاده در دستگاه اتوکلاو

اتوکلاو یک دستگاه ضروری در بیمارستان و آزمایشگاه ها می باشد، که نیاز است برای ضد عفونی کردن ابزار پزشکی از آب مقطر استفاده کرد. این آب می تواند طول عمر دستگاه را بالا ببرد. بنابراین استفاده از آن یک ضرورت محسوب می شود.

  • ضدعفونی کردن جای زخم و جراحی

جای زخم، سوختگی و یا گاز گرفتگی باید حتما ضد عفونی شود. برای اینکه این کار بسیار تمیز اتفاق بیوفتد، می توان از آب مقطر پزشکی استفاده کرد.

کلام پایانی

آب مقطر پزشکی یک ضرورت برای استفاده در محیط هایی مانند، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها است. بنابراین می توان با استفاده از آن در زمینه های بسیاری، کار را پیش برد. می توان با مراجعه به سایت رخ شیر و آب مقطر را در حجم های مختلف و بالا نیز به صورت عمده سفارش دهید و قبل از خرید به صورت رایگان با کارشناسان در ارتباط باشید، تا به شما مشاوره دهند.