آب مقطر چیست؟ و کاربرد آب مقطر دندانپزشکی

بدون شک نام آب مقطر را شنیده اید. اما خیلی ها از کاربرد آب مقطر دندانپزشکی و دیگر موارد استفاده آن بی خبر هستند. الیزابت بارنز، RDN، LDN یک متخصص تغذیه غیر رژیمی است. در این مورد می گوید: بین آب مقطر و آب لوله کشی تفاوت های زیادی وجود دارد. در فرآیند تقطیر به حذف آلودگی و مواد معدنی مثل سدیم، منیزیم و کلسیم می پردازند. عمل تقطیر از طریق فرآیند بخار صورت می گیرد. سوالی که پیش می آید، این است: آیا واقعا مواد معدنی در آب مضر هستند؟ این مواد برای آشامیدن هستند. الکترولیت های مهمی برای بدن به حساب می آیند. کلسیم موجود در آب معدنی را می توان برابر با کلسیم شیر دانست.

کاربرد آب مقطر در دندانپزشکی چیست؟

آب مقطر کاربردهای زیادی در دندانپزشکی و در زمینه پزشکی دارد. در گذشته دندانپزشکان فقط برای اتوکلاو (استریل کردن) ابزار خود از آن استفاده می کردند. به این دلیل بود، که استفاده از آب لوله کشی در دراز مدت هزینه بیشتری برای آنها به همراه داشت. یک دندانپزشک باید از محلول تمیز کننده بیشتری استفاده کند و این روند نیز طولانی تر خواهد بود. امروزه بسیاری از ماشین ها دارای حسگرهای خلوص هستند.

بیشتر قطعات دست دندانپزشکی با استفاده از آب مقطر دوام بیشتری دارند. بر خلاف آب لوله کشی، تمام ذرات حذف می شوند. هیچ اثری باقی نمی ماند، که دستگاه را مسدود کند. این امر دندانپزشکان را از صرف هزینه برای تعمیر و خرید تجهیزات دندانپزشکی جدید نجات می دهد.

کاربرد آب مقطر در دندانپزشکی چیست؟

چرا از آب مقطر در دندانپزشکی استفاده می‌شود؟

در سال 2012، یک زن به ظاهر سالم و 82 ساله پس از معاینه دندانپزشکی به بیماری لژیونر مبتلا شد. پس از انتشار این خبر، اکثر دندانپزشکان تصمیم گرفتند، استفاده از آب لوله کشی را به طور کلی کنار بگذارند. با این کار از سلامت بیماران خود اطمینان حاصل کنند. بیماران ممکن است، به طور تصادفی مقداری آب را در حین شستشو و درمان بخورند.

آب لوله کشی ممکن است، حاوی باکتری های مضر مانند ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم و حتی E. coli باشد. استفاده از آب لوله کشی در طول یک عمل جراحی خطر عفونت را افزایش می دهد. به خصوص اگر جراحی جزئی مورد نیاز باشد. این اولین دلیلی است، که دکتر هاوزر استفاده از آب لوله کشی در مطب خود را کنار گذاشت.

کاربرد آب مقطر دندانپزشکی بسیار زیاد است و استفاده از آب مقطر در دندانپزشکی یکی از هوشمندانه ترین راه ها برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های دهانی و سیستمیک است. دندانپزشک احساس می کند، که با استفاده از آب آلوده احتمالی به بیمار آسیب می رساند. این یکی از بهترین نمونه های کاهش ریسک است. خونریزی، التهاب و حفره ها راه های ورودی آسانی برای انواع میکروارگانیسم های مضر ایجاد می کنند. بسیاری از این باکتری ها در آب لوله کشی ما یافت می شوند. در واقع، بسیاری از آنها در برابر عوامل تصفیه کننده آب مقاوم شده اند.

کاربرد دستگاه آب مقطر ساز در دندانپزشکی

دستگاه های آب مقطر ساز به دندانپزشکان این امکان را می دهند، که کنترل عرضه آب مقطر خود را در دست بگیرند. این کار باعث می شود، ایمنی بیمار را تضمین کنند. همچنین از تجهیزات دندانپزشکی گران قیمت خود محافظت می کنند. آب مقطر آبی است، که جوشانده، استریل و تصفیه شده است.

به جلوگیری از تجمع باکتری ها و بیوفیلم در خطوط آب کمک می کند، تا دندانپزشک بتواند آب سالمی را برای بیماران فراهم کند. استفاده از دستگاه آب مقطر ساز در  دندانپزشکی  به آسانی یک قهوه ساز است. به سادگی مخزن جوش را با آب لوله کشی پر کنید. سپس دستگاه را روشن کنید، ظرف حدود سه ساعت 3 لیتر آب مقطر تولید می کند.

البته ناگفته نماند که این دستگاه های آب مقطر دندان پزشکی به شکل اتوماتیک و دستی در سطح بازار موجود هستند. یک دستگاه تقطیر اتوماتیک است، که به خط آب متصل می شود. این دستگاه به طور خودکار روزانه 7 گالن آب مقطر با بخار تولید می کند. همچنین دارای یک مخزن ذخیره 5 گالن است. یک پایه اختیاری نیز وجود دارد. این دستگاه برای مطب دندانپزشکی کمی بزرگتر مناسب است.

افزایش طول عمر دستگاه اتوکلاو با آب مقطر

آب مقطر دندانپزشکی خالص عملکرد بهینه، کاهش تعمیر و نگهداری و افزایش طول عمر دستگاه اتوکلاو را فراهم می کند. این دستگاه ها از فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا و ماندگاری بالا ساخته شده اند. مهم ترین ویژگی این دستگاه‌ها خاصیت استیل ضد زنگ با ماندگاری طولانی آنها است. دستگاه اتوکلاو مخصوص دندانپزشکان با پیش فیلتر ساخته شده‌اند.

پخش آب مقطر دندانپزشکی به صورت عمده

همانطور که می‌دانید آب مقطر در صنعت پزشکی استفاده های بسیار زیادی دارد. به همین دلیل شرکت های تولید کننده صنایع دارویی آب مقطر نیز تولید می‌کنند. کلینک های دندانپزشکی اگر تمایل ندارند، تا از دستگاه های آب مقطر ساز استقاده کنند. آب مقطر مورد نیاز خود را از این شرکت ها به صورت عمده خریداری کنند. آب مقطر که برای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حجم های خاصی تولید می شوند. هر پزشک می تواند بر اساس نیاز کلینک خود آب مقطر را سفارش دهد.

چکیده مطالب

آب مقطر آبی است، که از طریق فرآیند تغییر فاز حرارتی، جوشانده، استریل و تصفیه شده است. مطمئناً استفاده از آب مقطر در یونیت های دندانپزشکی بهتر از آب لوله کشی است. آب لوله کشی می تواند، با آلاینده های بیولوژیکی مضر آلوده شود. در حالی که آب مقطر کامل ترین فرآیند استریل سازی موجود را پشت سر گذاشته است.

توصیه می کنیم در مطب خود حتما از آب مقطر دندان پزشکی استفاده کنید. کاربرد آب مقطر دندانپزشکی برای دندانپزشکان بسیار زیاد است. زیرا اولین قدم برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی این است، که آلاینده های بیولوژیکی خطرناک را وارد خطوط آب خود نکنید. هر گونه باکتری موجود در آب که به خطوط آب یونیت دندانی شما وارد می شود، می تواند تکثیر شده و به بخشی از یک کلنی مقاوم (بیوفیلم) تبدیل شود. این مورد به سختی حذف می شود. همچنین می تواند خطری برای ایمنی بیمار ایجاد کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، آلودگی بیولوژیکی آب لوله کشی بسیار بیشتر از آنچه قبلاً شناخته شده بود وجود دارد.