بلاگ

آب مقطر دیونیزه چهار بار تقطیر

آب مقطر دیونیزه چهار بار تقطیر

آب مقطر دیونیزه چهار بار تقطیر با عنوان علمی clinical laboratory reagent water نیز شناخته می‌شود. مطابق با کامل ترین و جدیدترین فرآیندهای تولید آب مقطر برای جهت مصارف مختلف صنعتی و آزمایشگاهی تولید می‌شود. این آب مقطر با کمترین PH ، TDS و هدایت الکتریکی و با استاندارد های روز دنیا، عاری از هر گونه میکروارگانیسم، کربن و پروتئاز تولید می‌شود. در واقع آب مقطر دیونیزه چهاربار تقطیر با حذف ناخالصی، از درصد خواص بالایی برخوردار است.

آب مقطر چیست؟

اب مقطر نوعی از آب است، که در اثر فرایند تقطیر، ناخالصی‌های آن جدا می‌شود. در واقع برای تهیه آب مقطر، با استفاده از دستگاه های خاصی آب را می‌جوشانند و تقطیر می‌شود. در پایان با جدا شدن ذرات معلق معدنی و گازها، آب مقطر تولید می‌شود. این آب بسته به میزان تقطیر و نوع آن، درصد خلوصی معادل 95 درصد را دارد. بنابراین در آب مقطر هیچگونه املاح معدنی وجود ندارد. این آب برای مصارف مهم و گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آب دیونیزه چیست؟

بر خلاف تصور عموم، آب از ترکیبات متفاوتی تشکیل و مواد موجود در آن با یکدیگر متفاوت هستند. آب طبیعی شامل یون‌هایی است، که از سطح لوله‌ها و بسترهای مختلف عبور می‌کنند. این یون ها را در آب آشامیدنی نیز می‌توان یافت. وجود برخی از یون‌های موجود در آب، برای کارکرد طبیعی بدن ضرورت دارد.

اما به هنگام استفاده در برخی از دستگاه‌های خاص، این یون‌ها موجب بروز مشکل می‌شوند. در نتیجه، برخی مصارف نیازمند آبی هستند، که این یون ها از آن حذف شده باشند. آبی که از این طریق به دست می‌آید، آب دیونیزه نامیده می‌شود. حال اگر عمل تقطیر 4 بار روی این آب صورت گیرد، آب مقطر دیونیزه چهار بار تقطیر می گویند. بر اساس اطلاعات فوق، آب دیونیزه، به واسطه روش‌های مختلف یون زدایی شده است. در فرآیند یون زدایی، یون‌های موجود در آن به صورت کامل از بین می‌روند.

 

 

آب مقطر چهاربار تقطیر

آب مقطر چهار بار تقطیر آبی با درصد خلوص بالا است. این آب در اثر جوشیدن و حذف ناخالصی‌ها و مواد معدنی با متراکم کردن بخار، تولید می‌شود. بنابراین آب مقطر 4 بار تقطیر، آبی فاقد املاح است. به عقیده برخی افراد نوشیدن آن می‌تواند موجب بروز مشکلات مختلفی شود.

تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه چیست؟

تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه به درصد خلوص آن‌ها برمی‌گردد. به طور معمول آب مقطر به واسطه دستگاه‌های آب مقطر گیری تولید می‌شود. برای این منظور آب را به دستگاه آب مقطر گیری وارد می‌کنند. طی فرآیندی آب به بخار تبدیل و سپس به دنبال تماس با بخش سرد کننده به مایع تبدیل می‌شود.

در نهایت آب تولید شده از طریق شلنگ مربوطه، به خارج از دستگاه هدایت و جمع‌ آوری می‌شود. آب مقطر فاقد املاح معدنی می‌باشد. از آن، جهت شستشو در آزمایشگاه و… استفاده می‌شود. این در حالی است، که آب دیونیزه دارای درصد خلوص بالاتری از آب مقطر است و تولید آن توسط دستگاه  دیونیزاسیون صورت می‌گیرد.

دستگاه تولید آب دیونیزه دارای ستون هایی از رزین با بار مثبت و منفی است، که وجود آن‌ها جهت جداسازی یون‌های مثبت و منفی اهمیت دارد. آب دیونیزه معمولا برای رقیق کردن سرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل درصد خلوص بالاتر آب دیونیزه نسبت به آب مقطر، در بخش صنعتی معمولا از آب مقطر استفاده می‌شود.

 

آب مقطر دیونیزه چیست؟

با حذف مواد معدنی همچون سولفات، منیزیم، کلسیم و… از آب به همراه زدودن یون‌ها، آب دیونیزه حاصل می‌شود. این عمل با استفاده از رزین انجام می‌شود. حال این آب را از سیستم الکترو دیونیزاسیون از برق در یک ولتاژ خاص عبور می‌دهند و آب دیونیزه فوق خالص به دست می‌آید. این آب با عبور از فیلتر حذف کننده و فیلتر uv به قسمت راکتور منتقل و تقطیر نهایی بر روی آن انجام می‌شود. این آب با عنوان آب مقطر دیونیزه شناخته می‌شود.

ویژگی های آب مقطر 4 بار تقطیر

آب مقطر چهاربار تقطیر لزوما فاقد یون‌های موجود در آب نمی‌باشد. بر این اساس یون‌ها ممکن است دارای PH متفاوتی با آب کاملا خالص باشند. به طور معمول این مسئله با بررسی رسانایی آب، که شاخصی جهت اندازه‌گیری یون‌ها است، قابل درک می‌باشد. در رابطه با اب مقطر چهار بار تقطیر می‌توان گفت تنها از H2O تشکیل شده است‌.

از جمله ویژگی‌های آب مقطر‌چهار بار تقطیر این است، که با استفاده زیاد و در اثر تبخیر، هیچ‌گونه رسوبی تشکیل نمی‌دهد. به همین دلیل از این آب برای مرطوب نگه داشتن باطری خودرو استفاده می‌شود. زیرا رسوب آب معمولی، با گذشت مدت زمانی کوتاه موجب آسیب به باطری و در نهایت موتور خودرو می‌شود.

کاربردها و موارد استفاده آب‌مقطر چهار بار تقطیر

آب‌مقطر چهار بار تقطیر کاربرد‌های مختلفی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایشات طبی، شیمیایی و صنعتی
  • آزمایشگاه های کنترل کیفی
  • مراکز توسعه و تحقیقاتی
  • مدارات الکترونیک ابررسانا
  • آزمایشگاه های تخصصی
  • کشت سلولی و مولکولی
  • سیستم میکروالکتروفور
  • ساخت نانو ذرات
  • صنایع دارو سازی
  • پتروشیمی
  • هوا فضا آیتیک
  • نانو تکنولوژی
  • غذا و دارو
  • سم شناسی
  • بافر
  • لیزر

علاوه‌ بر موارد فوق در تولید مواد آرایشی نیز از آب مقطر چهار بار تقطیر استفاده می‌شود. چرا که آب به کار برده شده در تولید این دسته از محصولات باید فاقد هر گونه املاح، آلاینده و سموم باشد.

 

تفاوت آب 4 بار تقطیر با آب 2 و 3 بار تقطیر

به طور کلی آب مقطر در سه گروه اصلی آب مقطر 1 بار تقطیر ، 2 بار تقطیر ، 3 بار تقطیر و چند بار تقطیر قرار می‌گیرد. آب مقطر حاصل از دو فرایند تقطیر را آب مقطر 2 بار تقطیر می‌گویند. آبی که در اثر 3 فرایند تقطیر تولید شود، آب مقطر 3 بار تقطیر نامیده می‌شود. تفاوت آب 4 بار تقطیر با آب 2 و 3 بار تقطیر مربوط به درصد خلوص آن‌ها می‌باشد. به طوری که آب مقطر 2 بار تقطیر دارای کمترین درصد خلوص و آب مقطر 4 بار تقطیر دارای بیشترین میزان درصد خلوص می‌باشد.

چکیده مطالب

آب مقطر، آبی عاری از هرگونه ناخالصی و مواد محلول است. درصد خلوص آن بسته به 1 بار تقطیر، 2 بار تقطیر، 3 بار تقطیر و نیز 4 بار تقطیر بودن متفاوت است. از آنجایی که آب معمولی دارای املاح و یون‌های مختلفی است، می‌تواند در فرآیندهای مختلف واکنش ایجاد کند.

در این مطلب، اطلاعات کلی در رابطه با آب مقطر دیونیزه چهار بار تقطیر را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. مجموعه رخ شیر، عرضه کننده تجهیزات تصفیه آب و نیز انواع آب مقطر آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز در هر نقطه از کشور می‌باشد‌. جهت خرید، سفارش و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه رخ شیر تماس حاصل فرمایید‌، تا به صورت رایگان به شما مشاوره دهند.

اب مقطر از کجا بخریم ؟

شرکت های زیادی تولید اب مقطر دارند برای اینکه بهترین خرید رو بکنید و این سوال که اب مقطر از کجا بخریم رو بهتر بتونیم جواب بدیم باید نسبت نیاز مون رو در نظر بگیریم یکی از قدیمی ترین شرکتهای تولیدکننده اب مقطرشرکت رخ شیر رباط است که باسابقهای درخشان درتولید اب مقطر عمده فعالیت میکند

چرا اب مقطر دیونیزه ؟

اب مقطر که به روش های مختلفی ساخته میشود یکی از روش خای بارز و ارزان ان با دستگاه تصفیه اب هست که اکثر تولید کننده ها که اب مقطر عمده تولید میکنند از این روش استفاده میکنند ولی تا کجا ؟ اب مقطر نیاز دارد برای بالا بردن خلوص اب مقطر باید اب مقطر دیونیزه تولید کرد چون توان املاح گیری دستگاه ro تایکمیزانمشخصیاست

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.