بلاگ

آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟

آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟

آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله موضوع آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟ را به طور کلی مورد بررسی قرار می دهیم. آب مقطر با جوشاندن و تغلیظ مجدد بخار به مایع تصفیه می شود. بالا رفتن دمای آب و رسیدن به نقطه جوش باعث ایجاد بخار می شود. بخار ایجاد شده در یک محفظه خنک کننده مجدداً به مایع تبدیل می شود. این مایع به دست آمده، همان آب مقطر است.

تقطیر یکی از مؤثرترین اشکال تصفیه آب است، که مایعی عالی برای مصارف صنعتی، پزشکی و سایر مصارف ایجاد می کند. آب مقطر هیچ گونه مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم، منیزیم یا پتاسیم ندارد. تقطیر همچنین، آلاینده های شیمیایی از جمله آرسنیک، باریم، کادمیوم، کروم، سرب، نیترات، سدیم، سولفات و بسیاری از مواد شیمیایی آلی را حذف می کند.

آب مقطر چیست؟

آب مقطر، آبی است که هیچ ناخالصی در آن وجود ندارد. از زمان های گذشته در تمدن بشری تقطیر آب وجود داشته است. آب دریاها را به هنگام خشکسالی یا به جهت نوشیدن و پخت و پز مورد استفاده قرار می دادند. معمولا با یکبار تقطیر 95 درصد و حتی بیشتر از ناخالصی های داخل آب ازبین می روند.

در مراحل تقطیر با جوشاندن آب و پس از آن جمع آوری کردن بخار آب و تبدیل آن به مایع، آب جمع آوری شده بدون هیچ گونه ناخالص خواهد بود. آب وقتی در درجه حرارت بالا قرار می گیرد املاح، مواد معدنی، میکروارگانیزم و میکروب ها سنگین می شوند و باقی می مانند.

آیا آب مقطر خوراکی برای سلامتی مفید است؟

نوشیدن آب مقطر خوراکی به خودی خود مشکلی نیست (اما نباید جایگزین آب معمولی شود). به طور کلی آب معمولی دارای آلودگی، میکروب، باکتری و… می باشد، که قابل آشامیدن نیست. بنابراین روی آب عملیات خالص سازی صورت می گیرد، تا قابل شرب شود. عملیات خالص سازی در دو مرحله انجام می شود:

  • عملیات پیش خالص سازی
  • عملیات خالص سازی نهایی

استفاده های پزشکی از آب مقطر

انواع روش های تقطیر

برای تقطیر آب سه روش اصلی وجود دارد، که شامل موارد زیر است:

  1. تقطیر ساده: آب در دمای 100 درجه سانتیگراد به جوش می آید. سپس بخار در یک محفظه، جداگانه جمع آوری می شود.
  2. تقطیر چند مرحله ای (MSF): در این فرآیند آب تحت فشار زیاد قرار می گیرد. این کار نقطه جوش را تا دمای محیط پایین می آورد و بدون گرم کردن آن به بخار تبدیل می شود. سپس بخار به یک محفظه با فشار پایین تر منتقل می شود.
  3. تقطیر جزء به جزء: مراحل گرمایش، تبخیر و تراکم در دماهای مختلف تکرار می شود. به ندرت نیاز به انجام این کار با آب وجود دارد. زیرا دارای یک دمای جوش واحد است. اما این فرآیند برای پالایش نفت استفاده می شود، زیرا محصولات مختلف در دماهای مختلف می جوشند.

آب مقطر برای چه مواردی استفاده می شود؟

آب مقطر برای استریل کردن تجهیزات پزشکی، باتری‌های سرب اسید، سیستم‌های خنک‌ کننده خودرو و سایر وسایلی که تجمع مواد معدنی باعث آسیب به آنها می‌شود. عدم وجود سایر مواد معدنی و آلاینده ها، آن را برای استفاده در محصولات پوستی، کنسروسازی و تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی ایده آل می کند.

کاربرد آب مقطر در مصارف آرایشی

بیشتر محصولات آرایشی حاوی یک نوع آب هستند، که باید بدون میکروب، سم و آلاینده باشد.

آب مقطر در باتری‌های اسید سرب و سیستم‌های خنک‌کننده خودرو

آب مقطر برای استفاده در دستگاه‌هایی که رسوبات معدنی می‌توانند، باعث خوردگی و اختلال در عملکرد آنها شود، مناسب است. این شامل باتری های سرب اسید و سیستم های خنک کننده خودرو و همچنین بسیاری از انواع تجهیزات صنعتی می شود.

استفاده های پزشکی از آب مقطر

سطح خلوص بالای آب مقطر آن را برای استریل کردن ابزار پزشکی ایده آل می کند، زیرا باقی مانده یا رسوبی از خود بر جای نمی گذارد. توسط جراحان برای استریل کردن و جلوگیری از عفونت و آلودگی و توسط پرسنل اورژانس برای تمیز کردن زخم ها استفاده می شود. دندانپزشکان نیز از آب مقطر برای شستشوی دهان استفاده می کنند. آب مقطر را در دستگاه های فشار هوای مثبت مداوم (CPAP) استفاده می کنند. زیرا از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

استفاده های پزشکی از آب مقطر

آب مقطر در صنایع غذایی

برای اطمینان از ثابت ماندن طعم غذا از آب مقطر در فرآیند کنسرو کردن استفاده می شود. نمک ها و مواد معدنی موجود در انواع آب های غیر مقطر می توانند، طعم ها را تغییر دهند.

مزایای آب مقطر برای آکواریوم

آب لوله کشی حاوی مواد معدنی و شیمیایی می باشد. ممکن است، برای ماهی های موجود در آکواریوم مضر باشد. آب مقطر به عنوان یک شکل خنثی از آب عمل می کند، که کیفیت آن مانند pH یا شوری را می توان با نیازهای آبزیان تنظیم کرد.

آیا نوشیدن آب مقطر بی خطر است؟

طبق دستورالعمل 1980 WHO نوشیدن آب مقطر بی خطر است. اما طعم خوبی ندارد و حاوی مواد معدنی نیست. همچنین آب مقطر باعث تشنگی کمتری می شود. اگرچه این امر ناسالم تلقی نمی شود، اما ویژگی های ارگانولپتیک ضعیف و رفع تشنگی ممکن است، بر میزان آب مصرفی تأثیر بگذارد.

فواید و مضرات آب مقطر چیست؟

مزایای آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟

از مزایای آب مقطر می توان به ایجاد خلوص بیشتر برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند اشاره کرد. این دستخ بیشتر در معرض مشکلات سلامتی ناشی از آلاینده های شیمیایی هستند. همچنین کمک احتمالی در جراحی های موفقیت آمیز برای برخی سرطان ها اشاره کرد.

مضرات آب مقطر

آب مقطر باعث عدم دریافت مواد معدنی کمتر در رژیم غذایی، رقیق شدن الکترولیت ها در بدن و افزایش خروجی ادرار اشاره کرد، که می تواند باعث مشکلات کم آبی بدن شود. عدم وجود مواد معدنی مهم در آب مقطر (یون های سدیم، پتاسیم، کلرید، کلسیم و منیزیم) منجر به رقیق شدن الکترولیت های محلول در آب بدن می شود. روده به این مواد معدنی نیاز دارد و در صورت نبود، آنها را از ذخایر بدن می گیرد. ممکن است، عملکرد اندام های حیاتی را به خطر بیندازد. علائم در همان ابتدا می تواند: شامل خستگی، ضعف و سردرد باشد. حتی می تواند، به گرفتگی عضلانی و ضربان قلب ضعیف نیز تبدیل شود.

قبل از نوشیدن آب مقطر چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهمترین چیزی که باید قبل از نوشیدن آب مقطر در نظر بگیرید، ترجیحات طعمی شما است. اینکه آیا مواد معدنی سالم کافی در رژیم غذایی خود دارید، یا خیر. بسیاری از مردم این طعم را نامطلوب می دانند، اما این یک موضوع شخصی است.

یکی از مهمترین عوامل در طعم دادن به آب TDS است. تقطیر گازهای محلول مانند اکسیژن را حذف می کند. شایان ذکر است، که سایر آب‌ها با TDS فوق‌العاده کم مانند آب چشمه و آب باران گازهای جوی را در خود نگه می‌دارند، اما طعم سبک و بسیار متفاوتی از آب مقطر دارند.

اگر مصرف منظم غذای شما فاقد مواد معدنی سالم مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است، آبی که مقطر نشده باشد، مکمل مفیدی است. با این حال، میزان این مواد معدنی و الکترولیت‌ها در اکثر آب‌های شیر و بطری حداقل می باشد. بنابراین نوشیدن آب مقطر معمولاً تأثیر معنی داری بر مصرف کل مواد معدنی ندارد.

اب مقطر اصل را از کجا تشخیص دهیم ؟

برای خرید اب مقطر باید به پارامتر tds توجه کرد هر شخصی یا شرکتی خرید اب مقطر باید به این موضوع توجه کند اگر کار شما حساس هست و در خلوص بالای اب مقطر حساس هستید میتوانید با دستگاه ec میتوانید دقیق تر بفهمید در نظر داشته باشید که راه های زیادی برای کم کردن املاح اب وجود دارد برای فروش اب مقطر و ما سعی میکینم این راه و روش ها را در اختیار شما بگزاریم و لی در نهایت مهمترین پارامتر در فروش اب مقطر این است که شما به اصالت فروشنده توجه کنید

 

 

pH آب مقطر چقدر است؟

از 5.8 تا 7 متغییر است. البته معمولا دارای PH 7 است. با قرار گرفتن در معرض هوا گازهای اتمسفر از جمله CO2 را جذب می کند. سپس شروع به اسیدی شدن می کند. اگر پس از تقطیر، عناصر کمیاب در آب باقی بمانند، این می تواند PH را نیز تغییر دهد. اسیدی بودن آب مقطر قبل از قرار گرفتن در محیط صفر است. یعنی نه باز و نه اسیدی می باشد. اگر نمک داخل آب مقطر حذف شود، رسانایی آن به شدت بالا و دمای جوش پایین می آید.

ساده ترین توضیح برای تعریف pH این است، که PH آب درجه اسیدیته یا بازی (قلیایی) را اندازه گیری می کنند، که در مقیاس 0 تا 14 بیان می شود. آب با pH 7 خنثی است. pH کمتر از 7 اسیدی و بیش از 7 قلیایی می باشد. pH آب معمولاً تأثیر مستقیمی بر سلامت یا ایمنی ندارد. اما پارامتر مهمی است، که باید نظارت شود. زیرا pH بر نحوه تعامل آب با محیط خود تأثیر می گذارد و می تواند بر حساسیت آب به سایر ناخالصی ها تأثیرگذار باشد.

چه نوع آب دیگری شبیه آب مقطر است؟

انواع دیگر آب که مشابه آب مقطر هستند، آب دیونیزه و آب اسمز معکوس است. اسمز معکوس از طریق غشای نیمه تراوا آب را فیلتر می کند. ماده غشای نیمه تراوا مایعات را عبور می دهد، ولی نمک و ناخالصی ها را عبور نمی دهد.

دستگاه اسمز معکوس

تفاوت آب مقطر با آب تصفیه شده

در تصفیه آی مواد شیمیایی و آلاینده ها حذف می شوند. اما ممکن است، هنوز حاوی مواد معدنی باشد. در روش تقطیر آب به جوش می آید. سپس بخار به مایع تبدیل می شود. با این کار ناخالصی ها و مواد معدنی از بین می روند. در روش دییونیزاسیون نمک و بقیه یون های معدنی از آب حذف می شوند.

در این مقاله، در مورد آب مقطر چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور کامل توضیحاتی ارائه شد. می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد آب مقطر و سفارش آن در انواع حجم های مختلف و به صورت عمده به سایت رخ شیر مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.