بلاگ

آب مقطر برای آکواریوم

آب مقطر برای آکواریوم

آب مقطر برای آکواریوم و تفاوت آن با آب لوله کشی

آب مقطر برای آکواریوم آبی است، که ناخالصی ندارد و همه ناخالصی های آن به وسیله تقطیر از بین رفته است. در حذف ناخالصی ها به روش تقطیر در ابتدا آب را می جوشانند. سپس صبر می کنند، تا بخار به دست آمده از آب، سرد شود. در ادامه آن را در ظرفی جمع آوری می کنند. انجام این پروسه باعث می شود، که آبی تصفیه شده و فاقد آلودگی تولید گردد.

عمل تقطیر موجب می شود، تا بیشتر ناخالصی ها از میان بروند. اما درصد کمی از آن ها هستند، که نقطه جوش کمتری از آب دارند و به وسیله تقطیر حذف نمی شوند. بنابراین در برخی مواقع احتمال دارد، در این نوع آب نیز ذرات نامطلوبی موجود باشد.

تفاوت آب مقطر با آب شهری این است، که آب شهری تصفیه شده و دارای هیچ گونه آلودگی نمی باشد. اما ممکن است، شامل املاحی مثل منیزیم و کلسیم باشد. لازم به ذکر است، که این املاح برای بدن ضرری ندارند. حتی در برخی شرایط نیز می توانند، موجب عملکرد بهتر سیستم های آن شوند. آب مقطر نه تنها فاقد املاح است، بلکه کالری و قند نیز در آن دیده نمی شود.

مهم ترین تفاوت این دو نوع آب را می توان نحوه فرآوری آن ها دانست. آب مقطر در طی پروسه تبخیر در فشار زیاد تولید می شود. به نوعی می توان گفت این نوع آب محصول تغییر در ساختار آب لوله کشی می باشد.

مزایا و معایب آب مقطر برای آکواریوم

استفاده از آب مقطر برای آکواریوم می تواند، در افزایش طول عمر ماهی ها تاثیر مثبتی داشته باشد و مانع از تلف شدن آن ها شود. این آب به علت درصد خلوص زیادی که دارد، یکی از گزینه های مناسب برای آکواریوم محسوب می شود. با اضافه کردن برخی نمک های تجاری و مواد معدنی به آب مقطر می توان آبی مطلوب را برای ماهی ها تولید کرد.

در کنار تمام مزایایی که این کار دارد، ممکن است، دارای معایبی نیز باشد. آب مقطر فاقد بسیاری از مواد معدنی مهم برای آبزیان می باشد و ممکن است، آن ها را برای انجام دادن بعضی فرآیندهای سلولی دچار مشکل کند. به همین دلیل لازم است، تا به این آب موادی اضافه شود.

زمان تعویض آب آکواریوم

ماهی ها نیز مانند موجودات دیگر نیاز به شرایطی مطلوب، پاکیزه و مناسب برای ادامه حیات دارند. آب آکواریوم باید به صورت مرتب تعویض شود. چرا که آب کثیف می تواند، باعث از بین رفتن آبزی ها شود. ماهی ها نمی توانند در یک اکوسیستم ناسالم زندگی کنند. باید به محض مشاهده هر گونه آلودگی و تغییر رنگ در آب اقدام به تعویض آن کنید. در ادامه مهم ترین نکاتی که در زمان تعویض آب اکواریوم باید در نظر بگیرید، را بیان می کنیم:

  • آکواریوم را حداقل یک بار در ماه شستشو دهید.
  • از هیچ گونه سفید کننده ای برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. به علت اینکه ممکن است، باعث مسمویت ماهی ها شود.
  • اگر در آکواریوم جلبک وجود داشت، باید در اولین فرصت آن ها را پاکسازی کنید.
  • برای آکواریوم حتما از ظروف پاکیزه استفاده نمایید. به دلیل اینکه آلودگی ها می توانند از این ظروف نیز به آکواریوم انتقال پیدا کنند.

آب آکواریوم را می توان با دستگاه تصفیه آب یا دستگاه اسمز معکوس تامین کرد؟

بهترین سیستم برای تصفیه آب موجود در آکواریوم اسمز معکوس می باشد. چون ایده آل ترین آب را برای آبزیان ایجاد می کند. استفاده از این روش دارای مزایای بسیاری است، که این مزایا عبارتند از:

  • از بین بردن همه املاح و رسوبات
  • حذف کامل مواد شیمیایی مانند کلر
  • از میان بردن آفت کش ها و سموم
  • کنترل PH  آب
  • قدرت ساخت آب خالص
  • از بین بردن فلزات سنگین

سختی آب (TDS) و PH آب آکواریوم چقدر است؟

به مقدار غلظت منیزیم و کلسیم محلول در آب سختی آب می گویند. بر اساس میلی گرم در لیتر محاسبه می گردد. هر چقدر میزان سختی کمتر باشد، آب سبک تر خواهد بود و هر چقدر درصد سختی بیشتر باشد، آب سنگین تر است. بالا بودن سختی ممکن است، منجر به اتفاقاتی از قبیل تلفات ماهی ها و عدم باز شدن تخم ها گردد. در ادامه سختی مناسب برای آب انواع ماهی ها را ذکر می کنیم:

  • ماهی های زنده زا: 10 تا 15
  • طلایی: 10 تا 15
  • تترا: 1 تا 3
  • گورامی: 6 تا 8
  • بارب: 3 تا 5
  • سیچلاید: 5 تا 8

در مورد PH  آب مناسب برای آکواریوم نمی توان عدد ثابتی را بیان کرد. این مقدار بسیار متغیر می باشد. ماهی ها دارای انواع مختلفی هستند. درصد PH آب آن ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال: برای ماهی های آب شور PH پایه 8 یا بالاتر مناسب است. ماهی های استوایی PH 5/5 یا کمتر را ترجیح می دهند.

از کجا آب مقطر برای آکواریوم بخریم؟

آب مقطر را می توان مانند هر محصولی از مکان های مختلفی که مخصوص ارائه آن هستند، خریداری کرد. از میان این مراکز می توان به داروخانه ها، نمایندگی های فروش، مراکز خرید و فروشگاه های بین شهری اشاره کرد.

این روزها مراکز معتبر اینترنتی نیز اقدام به فروش آب مقطر کرده اند و فروشگاه اینترنتی رخ شیر یکی از بهترین مکان ها برای خرید این محصولات به شمار می روند. به علت اینکه با خرید از آن ها دغدغه صرف زمان و معطل شدن در ترافیک و… را نخواهید داشت. به سادگی و در کمترین زمان می توانید خرید خود را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی مسائلی پیرامون آب مقطر و استفاده از آب مقطر برای آکواریوم بپردازیم. امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم، راهنمای شما عزیزان در این مسیر باشیم. اگر قصد خرید باکیفیت ترین آب مقطر با بهترین قیمت را دارید، کافیست با مجموعه ما تماس بگیرید. کارشناسان ما به صورت رایگان به شما مشاوره می دهند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.