بلاگ

کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو

کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو

فواید و کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو

بسیاری از افراد می دانند، که کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو ، آزمایشگاهی و دارویی رواج بسیاری پیدا کرده است. آب مقطر با توجه به نداشتن املاح مضر و ناخالصی در بسیاری از مصارف دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر آب مقطر مقداری املاح مضر داشته باشد، می تواند خسارت جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. از این رو حتماً در صنایع حساس مانند صنایع خودرو سازی باید از آب مقطر با کیفیت استفاده شود. در ادامه این مقاله همراه با ما باشید، تا به کاربردهای آب مقطر در خودرو بپردازیم.

کاربرد آب مقطر در رادیاتور خودرو

همه ما می‌دانیم که یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو، رادیاتور است. رادیاتورها با چرخاندن آب درون موتور، می توانند مانع از افزایش دمای آن شوند. به دلیل وجود داشتن آب در رادیاتور، رسوب گذاری در آن بسیار شایع است. بنابراین استفاده از یک مایع بدون ناخالصی می تواند به سلامت و سرعت گردش آب رادیاتور کمک کند. اولین کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو، برای رادیاتور است. آب رادیاتور با آب شیر معمولی متفاوت است. زیرا همان طور که گفته شد، آب مقطر با آب معمولی تفاوت دارد و آب معمولی دارای ناخالصی است. بنابراین می توان برای رادیاتور، از آب مقطر استفاده کرد. علاوه بر آب مقطر می توانید، از آب دیونیزه دوبار تقطیر نیز در رادیاتور استفاده کنید.

نکات استفاده از آب مقطر در رادیاتور

همانطور که اشاره کردیم، اولین کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو، برای رادیاتور است. از این رو می توانید از این آب برای خنک کردن و تنظیم دمای موتور استفاده کنید. به طور کلی هنگام استفاده از آب مقطر برای رادیاتور باید به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از آب دیونیزه علاوه بر آب مقطر

علاوه بر کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو، می توانید از آب دیونیزه نیز در رادیاتور خودرو استفاده کنید. چراکه آب دیونیزه هیچ گونه خاصیت بازی و اسیدی ندارد. این آب یکی از گزینه های استفاده در رادیاتور است.

  • استفاده از ضدیخ یا ضد جوش

برای رادیاتور نباید به تنهایی از آب مقطر استفاده شود. لازم است، که حتما آب مقطر با ماده ضدیخ یا ضد جوش ترکیب شود.

  • ترکیب ضد یخ و ضد جوش با آب مقطر

آب مقطر حتما باید با ضد یخ یا ضد جوش ترکیب شود. درصد ترکیب آب مقطر و ضدیخ یا ضد جوش بهتر است (50-50) باشد. درصد این ترکیب بسته به آب و هوا، ممکن است متفاوت باشد. اما پیشنهاد می شود، که از آب مقطر و ضد یخ یا ضد جوش به نسبت (50-50) استفاده شود.

  • استفاده از ضدیخ یا ضدجوش در شرایط آب و هوایی متفاوت

حتماً توجه داشته باشید، که ضد یخ و ضد جوش تنها در مناطق سردسیر و یا گرم سیر استفاده نمی‌شود. در تمامی مناطق ایران با هر نوع آب و هوایی باید از ضدیخ یا ضدجوش استفاده کنید. بنابراین با توجه به کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو برای رادیاتور، باید از ماده دیگری نیز به نام ضد یخ و ضد جوش بهره گرفت.

  • جلوگیری از جوش آوردن خودرو با آب مقطر

کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو فقط برای جلوگیری از یخ بستن رادیاتور نیست. بلکه برای جلوگیر از جوش آمدن آن نیز کاربرد دارد.

  • استفاده از آب مقطر در خودرو های ضعیف

در برخی از ماشین ها مانند پراید و سمند استفاده از آب مقطر واجب است. این خودروها به دلیل داشتن موتور ضعیف، باید از آب مقطر بدون ناخالصی در آن ها استفاده کرد. در این خودرو ها باید به سیستم رادیاتور و حرارت موتور توجه بسیار زیادی شود. نه تنها در پراید و سمند بلکه در خودروهایی مانند: پرشیا، پژو 405 نیز به همین شکل است.

کاربرد آب مقطر در خودرو سازی

به طور کلی علاوه بر کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو، این مایع می تواند مزایای بسیاری نیز داشته باشد. مزایای استفاده از آب مقطر در خودرو به شرح زیر است:

  • سرعت انتقال حرارت بسیار بالا در رادیاتور
  • بهبود عملکرد واترپمپ (پمپ آب) خودرو
  • مکملی بسیار عالی برای ضد یخ در فصول مختلف سال
  • جلوگیری از تشکیل رسوب در داخل رادیاتور
  • بهبود راندمان صحیح خودرو
  • جلوگیری از هدر رفت سوخت و کمک به کاهش مصرف سوخت

میزان آب مقطر در باتری خودرو

کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو را می توان در رادیاتور و باتری خودرو مشاهده کرد. علاوه بر رادیاتور، از آب مقطر در باتری خودرو نیز استفاده می شود. برای دانستن میزان آب مقطر در داخل باتری خودرو، باید آن را در فصل تابستان چک کنید. چرا که در این فصل به علت گرم بودن هوا، باتری نیز شروع به گرم شدن می کند. از این رو آب مقطر موجود در الکترولیت شروع به بخار و در نتیجه کم شدن می کند. لازم است، حتماً در فصول گرم سال میزان آب مقطر موجود در باتری را چک و اگر کم شده بود، آن را مجدد پر کنید.

کاربرد آب مقطر برای باتری ماشین

یکی دیگر از مهم ترین کابردهای آب مقطر در صنعت خودرو، برای باتری ماشین است. در ادامه نکاتی را در خصوص باتری خودرو و آب مقطر برای شما شرح می دهیم:

  1. به طور کلی باتری ماشین دارای چند صفحه مختلف است. در این صفحات، الکترولیت قرار می گیرد. زمانی که آب مقطر تبخیر می شود، برخی از قطعات در این صفحات به سطح می رسند. از این رو آن صفحات خشک شده و به همین دلیل احتمال آسیب رسانی به آن ها بسیار زیاد است. به زبان ساده تر، هنگامی که سطح الکترولیت کاهش پیدا می کند، باید به باتری آب مقطر اضافه شود.
  2. شایان به ذکر است، که برخی از باتری ها علائم خاصی دارند، که هنگام اضافه کردن آب مقطر را نشان می دهند. اگر باتری خودرو شما این علائم را نداشت، می توانید با نگاه کردن به سطح الکترولیت مقدار آن را کنترل کنید.
  3. پیش از تهیه آب مقطر برای باتری خودرو بهتر است، نوع باتری و برند آن را بدانید. برخی از باتری ها مانند باتری اتمی نیاز ندارند، که به آن ها آب مقطر اضافه کنید. چرا که این مدل باتری ها کاملا سر بسته هستند.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی کاربرد آب مقطر در صنعت خودرو پرداختیم. کاربرد آب مقطر در بسیاری از صنایع دیگر مانند آزمایشگاه و صنایع دارویی کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از آب مقطر در بسیاری از این صنایع امری حیاتی است. از این رو بسیار اهمیت دارد، که آب مقطر استفاده شده کیفیت مطلوبی داشته باشد. استفاده از آب مقطر با کیفیت، می تواند، به سلامت قطعات خودرو کمک کند. آب مقطر در حجم های بالا و عمده را می توانید از سایت رخ شیر تهیه کنید. اگر آب مقطر استفاده شده در باتری و رادیاتور خودرو بدون املاح مضری باشد، می تواند از رسوب گذاری جلوگیری کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.